שטרודל - הכתובת שלך לכתובות של כולם
 
לחיפוש על פי שם


   

 מחדל תעבורתי קטלני -כביש 3711 "עוקף עזריקם" (מ.א. באר טוביה)


משתמש/ת רשומ/ה כותב/ת מכתב פומבי ל-אגף התנועה, 13/9/2018


עבור:
שר התחבורה, ראש מועצת באר טוביה ראש אגף תנועה במשטרת ישראל, מפקד מרחב לכיש,
העתקים:
ראש הממשלה, השר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה, מפקד מחוז הדרום משטרת ישראל, השופט אלון אופיר, עו"ד רוית בן-עמי עוז, ישובניק-נט - אתר הבית של ישובי הדרום, Ynet

הנדון: מחדל תעבורתי קטלני -כביש 3711 "עוקף עזריקם" (מ.א. באר טוביה) בקטע כביש חדש שנפתח ב 20 לפברואר 2018 וכבר גבה חיי אדם ב 12 באוגוסט 2018.

קריאה לפעולה דחופה ומיידית הנדרשת עקב מחדל תעבורתי תשתיתי - שכבר גרם לתאונה קטלנית ויגרום לתאונות נוספות שיעלו בפגיעות בגוף ובנפש באם לא יטופל לאלתר.

מסיבות עלומות ולמרות נוכחות בוחני המשטרה במקום לאחר התאונה, עד מועד כתיבת מכתב זה, לא שונה הסדר התנועה המטעה אפילו לא באופן זמני מניעתי - קו הפרדה כפול כתום 920 (ד-4) - עד בדיקה מעמיקה וממצה יותר לגבי הסדר התנועה הראוי בקטע כביש זה.

מכובדי וידידי משכבר,

אני עו"ד ותובע משטרתי לשעבר בתחום התעבורה המתגורר בקנדה ועוסק במתן יעוץ בתחום הבטיחות בדרכים - Safety Auditing לרשויות מוניציפליות ועוסק בשיחזור ופיענוח תאונות דרכים ומתן יעוץ לעורכי דין וחברות ביטוח בתיקי תאונות דרכים משפטיים ואחריות נזיקית. בין היתר, תחומי עיסוקי כוללים מתן שירותי איסוף ועיבוד נתוני התעבורה בצמתים או קטעי כביש מסויימים (נפח, מהירות, התנהגות בכביש, ציות לחוקים ומרכיבי התשתית) בהשוואה למספר וחומרת התאונות הצפויות עפ"י מודלים מקובלים בארה"ב ובקנדה מול מספר תאונות הדרכים בפועל באותו מיקום ומציאת פתרונות תשתית לבעיות מזוהות.

בשנת 1997 הפכתי נכה לצמיתות עקב תאונת דרכים חמורה בצומת מוצא ("שבע אחיות"). התאונה בה הייתי מעורב נוספה לשורה של תאונות רבות קודמות באותו מיקום. למזלי הרב שרדתי תאונה זו ולמזלם של שאר משתמשי הדרך (כביש מס' 1) התאונה בה הייתי מעורב חצתה את הרף הכמותי של מספר התאונות במקום שנדרש כדי לשנות את הסדר התנועה התכנוני הכושל שגרם לתאונתי!
אני משוכנע שכישורי אלה מעניקים משקל יתר לעמדתי המובעת להלן ומקווה שתתייחסו לאמור במידת כובד הראש הראויה.

נכון להיום, בכל העולם קיימת תנועה של הרשויות העוסקות בתעבורה לאמץ את גישת Vision Zero שהיא גישה יזומה (פרואקטיבית) להפעלת שקלולי בטיחות ללא המתנה שמספר התאונות יגיע לסף מסויים בטרם תינקט פעולה.
בארבעת הימים האחרונים יצא לי לנסוע בקטע הכביש המדובר שארכו 1.8 ק"מ מספר פעמים הן ביום והן בלילה. להפתעתי הרבה הבחנתי שהכביש מסומן בסימון כבישים חדש מבחינתי אותו לא הכרתי ושמה שנראה לי בלילה ובמבט לרחוק כקו הפרדה רצוף, הוא למעשה "קו קטעים צפוף בצבע לבן". תמרור 805 (ד-5) בלוח התמרורים החדש.
למרות אורכו הקצר, הכביש כולל לפחות שלושה עיקולים בעלי שדה ראיה מוגבל בשני כיווני הנסיעה, שעפ"י כל נהלי התכנון המקובלים בעולם לגבי זמן תגובה, מרחק החלטה ומרחק עקיפה נדרש, היו אמורים להיות מסומנים כאסורים בעקיפה באמצעות "קו הפרדה רצוף כפול בצבע לבן" תמרור 803 (ד-4).
בחלק מנסיעותיי אלו נעקפתי בצורה מסוכנת ע"י נהגים פזיזים שעקפו במקומות בהן שדה הראיה היה מוגבל ולפחות בפעם אחת, אלמלא סטיתי והאטתי משמעותית כדי לאפשר חזרת הרכב העוקף, העקיפה הייתה מסתיימת בתאונה!
מבדיקה מהירה ולא מעמיקה באינטרנט לגבי משמעות תמרור 805 (ד-5), הסתבר לי שמדובר בתמרור שמיועד לסמן לנהגים שיצאו לעקיפה שעליהם לחזור לנתיבם מימין לקו הקטעים הצפוף. לא מצאתי בלשון המחוקק איסור להימצא משמאלו של קו הקטעים הצפוף!
אייני בקי בפסיקה או באכיפה או אפילו "בכוונת המשורר" לגבי הציפיות מן הנהג לגבי תמרור 805 (ד-5) אבל כנהג וותיק כמוני (אני מחזיק ברישיון הוראת נהיגה ישראלי) שמגיע לביקור בישראל מדי פעם, מצג הקו הצפוף המקוטע הוא שאין איסור עקיפה לכל אורך קטע כביש זה (1.8 ק"מ ממעגל תנועה אחד למשנהו) למרות שדה הראיה המוגבל ולמרות שקו הקטעים הצפוף אמור להקדים קו הפרדה כפול!!!

אין ספק, שהחוק מחייב את הנהג לנקוט בכל אמצעי הזהירות ולהימנע מעקיפה במצבים בהן הדרך אינה פנויה או שדה הראיה מוגבל, ללא קשר לסימונים שעל הכביש. מאידך גיסא, זהו כלל ידוע בתחום התעבורה שכאשר משאירים מרחב רחב לשיקול דעתו הבלבדי של הנהג ולפרשנותו את המצב בכביש הסיכויים לתאונות עולים וגדלים. סיכונים אלה גדלים במיוחד אם לנהג ציפיות לגיטימיות המבוססות על ניסיון העבר הכללי ויתרה מכך על הניסיון המיידי בקטעי הכביש הסמוכים מסומנים בקו הפרדה כפול לבן במקומות המתאימים.
לאור ניסיוני ומומחיותי המקצועית אני משוכנע שציפיותיו של הנהג הסביר בקטע זה הן שהרשות האחראית תסמן בקו הפרדה כפול לבן מקומת בהן קיים סיכון עקיפה והיעדרו של סימון זה יוצר מצג שווא מטעה של היעדר סיכון ביציאה לעקיפה.
הניסיון האישי הקצר שלי בקטע כביש זה ובוודאי התאונה הקטלנית שארעה ב 12 לאוגוסט 2018 מעידות שנהגים לא מעטים טועים עקב מצג מוטעה ומטעה זה ומסכנים את עצמם ואת יתר משתמשי הדרך!!!

אני משוכנע שמדובר על "פרצה שקוראת לתאונה" ושהאחריות הציבורית מחייבת פעולת מניעה זמנית מיידית של סימון כל קטע הכביש בקו כפול רצוף בצבע כתום עד לבחינה מחודשת של הסדר התנועה החוקי הראוי בהתאם לתנאי הדרך. למיטב הבנתי את החוק, "קו הקטעים הצפוף" אינו עומד בפני עצמו ללא סמיכות "לקו כפול רצוף" וכלל איני משוכנע שמדובר על סימון חוקי במצבו הקיים.

אני פונה אל מי שאני סבור שהוא אחראי או שיוכל להניע פעולה בנושא, ובין היתר למספר ידידי שאני מאמין ביושרתם ומחויבותם לבטיחות בדרכים מתוך תקווה שידעו למי לפנות לבחינת המצב.

בכבוד רב ובברכת שנה טובה בריאה ובטוחה לכל תושבי ואזרחי ישראל, ולעם היהודי השוכן בתפוצות.

יועץ מומחה לבטיחות בדרכים, עו"ד ובוחן תאונות דרכים.


תגובות
 הוספת תגובה.

משטרת ישראל - קשר

צרו קשר באמצעות 19 כתובות דואר אלקטרוני ואמצעי קשר נוספים.

עוד מכתבים פומביים ל-משטרת ישראל

כתבו מכתב פומבי עבור משטרת ישראל.

מחדל תעבורתי קטלני -כביש 3711 "עוקף עזריקם" (מ.א. באר טוביה),

משתמש/ת רשומ/ה כותב/ת לאגף התנועה, 13/9/2018

האם זה הונאה? עקיצה? רמיה?,

משתמש/ת רשומ/ה, 30/11/2017

בקשה לחזור להתנדבות במשטרת ישראל,

משתמש/ת רשומ/ה כותב/ת לאורן רבינו, אגף קהילה ומשמר אזרחי - גיוס מתנדבים במדים - מחוז ת"א ית"מ יפתח, 3/2/2017

כולם מדברים על זה שאין משטרת תנועה בכבישים,

אלי צ., כפר סבא כותב/ת לאגף התנועה, 15/2/2016

לוחמי יס"ם נגד מחזיק מריחואנה,

בני מ., מבשרת ציון כותב/ת למפכל, 8/5/2015

האם יש לנו משטרה?,

משתמש/ת רשומ/ה כותב/ת למפכ"ל, 19/7/2011

כל הזכויות שמורות ל - www.shtroodle.co.il ©